I lejeperioden
Her får du svar på de meste almindelige stillede spørgsmål i lejeperioden..
Mit lejemål
Det er tilladt at installere opvaskemaskine under følgende forudsætninger:
- Der skal opnås skriftlig tilladelse fra administrationen.
- Alle omkostninger hertil afholdes af lejer.
- Installationen skal udføres af en autoriseret håndværker og skal ske håndværksmæssigt korrekt.
- Lejer afholder hele risikoen, dvs. lejer skal sørge for, at dennes forsirking dækker fx. en vandskade forårsaget af maskinen.
Administration kan som oftes være behjælpelig med levering og installering af en opvaskemaskine, såfremt forhold omkring vand, strøm m.v. er opfyldt. Dette vil ske mod en huslejestigning. Kontakt Administration for yderligere oplysninger herom.
Bor du i en ejendom, hvor der er fællesvaskeri, er det ikke tilladt at installere vaskemaskine og tørretumbler.
Såfremt den ejendom, du bor i, ikke har et fællesvaskeri, og der ikke allerede er installeret vaskemaskine og tørretumbler i lejemålet, er det tilladt at installere egne maskiner under følgende forudsætninger:
- Alle omkostninger hertil afholdes af lejer.
- Installationen skal udføres af en autoriseret håndværker og skal ske håndværksmæssigt korrekt.
- Lejer afholder hele risikoen, dvs. lejer skal sørge for, at dennes forsirking dækker fx. en vandskade forårsaget af maskinerne.
Administrationen kan som oftes være behjælpelig med levering og installering af maskinerne, såfremt forhold omkring vand, strøm m.v. er opfyldt. Dette vil ske mod en huslejestigning. Administrationen kontaktes for yderligere oplysninger herom.
Bor du i en ejendom, hvor der opkræves kabel-tv via huslejen, er det som udgangspunkt ikke muligt at have andre kabel tv løsninger.
Husleje
Det er udelukkende Udbetaling Danmark, der kan afgøre, om du kan opnå boligstøtte. Du kan udfylde en ansøgning og læse mere om reglerne på borger.dk.
Vi kan desværre ikke oplyse, hvor meget støtte du kan opnå. Såfremt du har spørgsmå hertil eller har brug for hjælp til at udfylde ansøgningen, skal du henvende dig på borgerservice.
Huslejen opkræves på et girokort, der modtages i slutningen af måneden til betaling af næste måneds husleje. Huslejen er forfalden til betaling den første hverdag i måneden. Der ydes ikke henstand for betaling af husleje.
Ønskes huslejen tilmeldt betalingsservice, kan dette ske via netbank. Administrationen har ikke mulighed for at til- og afmelde betalingsservice.
Huslejen opkræves på et girokort, der modtages i slutningen af måneden til betaling af næste måneds husleje. Huslejen er forfalden til betaling den første hverdag i måneden. Der ydes ikke henstand for betaling af husleje.
Ønskes huslejen tilmeldt betalingsservice, kan dette ske via netbank. Administrationen har ikke mulighed for at til- og afmelde betalingsservice.
Stiger din husleje uden varsel, er det fordi, at der ved indflytning er aftalt en fast lejeforhøjelse hvert år, også kaldet trappeleje. I lejekontraktens § 11 kan du se størrelse på den årlige lejeforhøjelse.
Efter den nye lejelov kan huslejen ligeledes blive reguleret efter stigning i årets nettoprisindeks, hvordan dette udregnes kan ligeledes læses i lejekontraktens §11.
Reguleres dit depositum og forudbetalt leje uden varsel, er det fordi, at der ved indflytning er aftalt en fast lejeforhøjelse hvert år, også kaldet trappeleje. Se lejekontraktens § 11 herom.
Depositum og forudbetalt leje reguleres forholdsmæssigt i forbindelse med lejeforhøjelsen. Forhøjelsen opkræves med lige store månedlige beløb over samme antal måneder som depositum og forudbetalt leje svarer til.
Fejl og mangler
Alle henvendelser vedrørende fejl/mangler skal ske telefonisk til Administrationen, eller der kan aftales et tidspunkt, hvor viceværten kan aflægge et besøg for besigtigelse/udbedring.
Det er kun muligt at lave en aftale pr. telefon og ikke over mail eller pr. brev.
Såfremt der opstår uoprettelige skade så som brand, vandskade m.v., uden for administrationens åbningstid, kan vagten kontaktes på tlf. 71995333.
Har du brug for viceværtens hjælp, skal du kontakte viceværten pr. telefon for at lave en aftale. Det er kun muligt at lave en aftale pr. telefon og ikke over mail eller pr. brev.
Såfremt der opstår uoprettelige skade så som brand, vandskade m.v., uden for administrationens åbningstid, kan vagten kontaktes på tlf. 71995333 tast #1.
Som lejer har du den indvendige vedligeholdelsespligt. Du har pligt til at sørge for, at lejemålet er vel vedligeholdt i lejeperioden. Dette omfatter maling, hvidtning, tapetsering og lakering af gulve. Endvidere har du pligt til at holde vandhaner og elafbrydere forsvarligt vedlige, samt vedligeholde hårde hvidevare, wc-/ vaskekummer og lejemålets afløbsforbindelse til faldstammen.
Er du erhvervslejer, har du en udvidet vedligeholdelsespligt. Se nærmere herom i din lejekontrakt.
Forbrugsregnskaber
Betaler du forbrug direkte til forsyningsselskaberne, modtager du årsafregningen direkte fra dem.
Betaler du a conto forbrug sammen med din husleje, foretages der en aflæsning af målerne én gang årligt. Du vil modtage forbrugsregnskabet ca. 4 måneder efter aflæsningen.
Tilbage-/ og efterbetalinger vil blive reguleret via huslejen eller kontooverførsel.
Hvis du er flyttet ind midt i et igangværende forbrugsregnskabsår, deltager du kun i regnskabet for den periode, du har boet i lejemålet. Deltager du i mindre end et helt forbrugsregnskabsår, reguleres a conto ikke. A conto reguleres først, når du deltager i et helt forbrugsregnskabsår.
Hvis du kun har boet i lejemålet i vinterperioden, kan det være forklaringen. Størstedelen af varmeforbruget sker i årets 4 koldeste måneder. Der indbetales samme a conto beløb hver måned hele året. Det vil sige, at du i de varme måneder sparer op til de kolde måneder. Hvis du kun har boet i lejemålet i årets koldeste måneder, har du ikke denne opsparing til at dække forbruget.
Fik du penge tilbage sidste år, er din a conto betaling måske sat ned, og det kan være årsagen til, at du ikke har modtaget penge tilbage i år. Du kan sammenligne a conto betalingen med sidste års forbrugsregnskab.
Hvis der har været prisstigninger på forbruget det seneste år, kan det også være en del af forklaringen.
En anden forklaring kan være, at du har haft et øget forbrug. Ved at sammenligne forbrugsregnskabet med sidste års forbrugsregnskab, kan du se, om du har brugt samme mængde som sidste år.
Husdyr
Det er ikke tilladt at holde husdyr, og det er heller ikke tilladt at have husdyr i pleje. Dette gælder alle former for dyr også mindre dyr som fx. fugle, fisk og krybdyr.
Det er ikke tilladt at passe husdyr, herunder at have gæsters husdyr overnattende.
Ønsker du at klage, skal det ske skriftligt til kontoret. Mundtlige klager behandles ikke. Klagen skal indeholde oplysninger om navn og adresse på den, der klages over, hvad der klages over, og hvornår hændelsen er foregået. Husk at underskrive klagen, idet anonyme klager ikke behandles.
Klager
Ja. Du finder husordenen her.
Ønsker du at klage, skal det ske skriftligt til administrationen. Mundtlige klager behandles ikke. Klagen skal indeholde oplysninger om navn og adresse på den, der klages over, hvad der klages over, og hvornår hændelsen er foregået. Husk at underskrive klagen, idet anonyme klager ikke behandles.
Der opfordres til, at man selv forsøger at løse problemerne, inden der klages.
Parkering
Bor du i en ejendom, hvor der er udlejede parkeringspladser, er det ikke tilladt at parkere på disse pladser. Hvis man ønsker at leje en parkeringsplads, kan man kontakte administrationen pr. mail.
Såfremt den ejendom, du bor i ikke har udlejede eller reserverede parkerings pladser er det tilladt at parkere på disse efter, de er ledige.
Renholdelse
Vaskeriet rengøres en gang månedligt af Højsager Plads ejendommes medarbejdere.
Effekter, der har ligget i vaskeriet i mere end en uge, bortskaffes uden varsel.
Der bliver vasket trapper hver 4. uge af Højsager Plads ejendommes medarbejdere.